Blog

Πρόγραμμα και εισήγηση

ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΟΛΥΜΕΛΩΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΩΝ ΜΕ ΤΡΙΑ ΤΕΚΝΑ ΕΛΛΑΔΟΣ

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Γενική Συνέλευση

Κυριακή 9η Μαρτίου 2025

 

Ποιά μέτρα επιβάλλεται να παρθούν
ΣΗΜΕΡΑ
για το Δημογραφικό

 

…γιατί αν γεννηθούν παιδιά,
υπάρχει ελπίδα !

 

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

ΚΥΡΙΑΚΗ 9η ΜΑΡΤΙΟΥ 2025

ΜΕΡΟΣ Α΄

09.30 – 09.55 Προσέλευση –Εγγραφές

09.55-10.00 Ξεκινάμε… Ώρα μηδέν για το Δημογραφικό !

10.00 – 10.15 Καλωσόρισμα από τον Πρόεδρο της ΟΠΟΤΤΕ

10.15 – 11.00 Χαιρετισμοί -τοποθετήσεις προσκεκλημένων

11.00 – 11.30 παρέμβαση του κ. Β. Κοτζαμάνη

( Καθηγητή Δημογραφίας -ΕΛΙΔΕΚ)

 

Διάλειμμα

Δεντροφύτευση -συμβολική- στην πλατεία Δημαρχείου μαζί με τον Δήμαρχο Περιστερίου ,

Το δέντρο της Ελπίδας” … και για το Δημογραφικό !

 

ΜΕΡΟΣ Β΄

Έναρξη Γενικής Συνέλευσης

 

11.45 -11.50 Εκλογή Προεδρείου

11.50 -12.00 Διοικητικός Απολογισμός

12.00 -12.15 Οικονομικός Απολογισμός

και Ισολογισμός 2024 & Προϋπολογισμός 2025

 

Έκθεση Εξελεγκτικής Επιτροπής

 

12. 15 -14.45 Τοποθετήσεις από τους Συνέδρους

14.45 Ψηφοφορίες, Αποφάσεις και Λήξη εργασιών

Υ.Γ.

  • Το Τελικό Πρόγραμμα των εργασιών μας, θα εγκριθεί από τη Γενική Συνέλευση.
  • Οι ώρες εργασιών μπορεί να έχουν μια μικρή απόκλιση

ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ Ο.Π.Ο.Τ.Τ.Ε.
Εισηγητική Ομιλία εκ μέρους του ΔΣ της Ο.Π.Ο.Τ.Τ.Ε. (9-3-2025)

Αγαπητές και αγαπητοί μας προσκεκλημένοι σας ευχαριστούμε για την παρουσία σας και θέλουμε να ελπίζουμε πως η σημερινή μας συνέλευση και η δική σας παρουσία θα έχουν θετική και γόνιμη επίδραση στις αναγκαίες πρωτοβουλίες που πρέπει να ληφθούν για το Δημογραφικό στον τόπο μας.

– Σήμερα για μια ακόμη φορά καταθέτουμε την πρόταση μας , για να γίνει Νόμος του κράτους η ένταξη των τρίτεκνων οικογενειών στις πολύτεκνες.

– Επίσης καταθέτουμε την πρόταση για τον χαρακτηρισμό του τρίτεκνου, που για πάνω από 6 μήνες !!! δεν έχει κατατεθεί και φυσικά δεν έχει ψηφιστεί από την κυβέρνηση.

Η στάση μέσα και έξω από το κοινοβούλιο και η δέσμευση ΟΛΩΝ ΣΑΣ και ΟΛΩΝ ΜΑΣ θα εκτιμηθεί αναλόγως.

Μερικές πολύ σύντομες επισημάνσεις :

1) Όσα κυκλοφορούσαν από τον Ιανουάριο ως τον Σεπτέμβριο του 2024 στα ΜΜΕ (φυσικά με nonpaper) για ένταξη των τριτέκνων στους πολύτεκνους, αποδείχθηκαν ΨΕΜΑΤΑ.

2) Από τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού για σύγκλιση ( νέες διατυπώσεις για να σκεπαστεί η ατολμία) τριτέκνων και πολυτέκνων στη ΔΕΘ, έχει υλοποιηθεί ΜΟΝΟ η πρόβλεψη για μετεγγραφές!

3) Έχουμε επισημάνει πως και αυτές οι εξαγγελίες ΔΕΝ απαντούν στο βασικό ζήτημα. Οι νέοι άνθρωποι να στηριχτούν και κυρίως στην περιφέρεια,

-να έχουν δουλειά ( άρα απαιτείται άλλο μοντέλο περιφερειακής ανάπτυξης)

-να έχουν κατοικία ( έχουμε προτείνει Δημόσιο Φορέα Κατασκευής Λαϊκής Κατοικίας)

-κοινωνικές υποδομές ( πρωτοβάθμια υγεία, σχολεία, παιδικούς σταθμούς, υπηρεσίες κλπ)

4) Οι προτάσεις μας ανά υπουργείο , αλλά και στις καθημερινές συνθήκες διαβίωσης περιλαμβάνουν την αντιμετώπιση της ακρίβειας στα τρόφιμα , τα καύσιμα, την ενέργεια. Και πλέον οι δικαιολογίες πχ πόλεμος, δεν πείθουν ΚΑΝΕΝΑΝ.

5) Οι τρίτεκνοι με ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ και ΜΑΧΗΤΙΚΟΤΗΤΑ διεκδικούμε ότι χρειάζεται να γίνει για το Δημογραφικό. Ενώνουμε τις φωνές μας με όλους όσους φωνάζουμε για ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ, ασφαλείς μεταφορές και καμιά συγκάλυψη.

Διεκδικούμε να έχουμε ΟΞΥΓΟΝΟ…

Τέλος εμείς θα συνεχίσουμε να κρατάμε ψηλά την σημαία της διεκδίκησης, αποκρούοντας τα ψέματα, τα επικοινωνιακά τερτίπια, τις αλαζονικές συμπεριφορές…

-Στο σχεδιασμό μας έχουμε για το Φθινόπωρο του 2025 να πραγματοποιηθεί συνέδριο για την Δημογραφική πολιτική στην Αθήνα και ελπίζουμε στην στήριξη της Περιφέρειας και των Δήμων όπως ο Δήμος Αθηναίων και Περιστερίου. -Οργανωτική επιτροπή για την Αθήνα : Χριστοθανόπουλος, Βαρβαρίγου, Βελισσάρη…

Θα έχει προηγηθεί αντίστοιχη πρωτοβουλία διεξαγωγής Δημογραφικής Ημερίδας από το σύλλογο τριτέκνων στη Δράμα (Σάββατο 17 Μαΐου 2025).

Στόχος να γίνουν αντίστοιχες δράσεις σε όλες τις περιοχές της χώρας .

Επιδίωξη μας να αναδείξουμε το μέγεθος του προβλήματος, να μπούν μπροστά οι μηχανές …για λιγότερα επικοινωνιακά τρικ και περισσότερα μέτρα.

-Στον αγώνα αυτό οι τρίτεκνοι της Κύπρου, τα αδέλφια μας είναι αγαπημένοι σύμμαχοι.

-Επιδίωξη μας η συμμαχία με όλη την κοινωνία και κυρίως με τη νεολαία. Το Δημογραφικό μας αγγίζει όλους όσους αγαπάμε τους ανθρώπους και τον τόπο μας.

Όσους βάζουμε τον άνθρωπο , πάνω από τα κέρδη !

Έχουμε χρέος να τα καταφέρουμε !

-ΥΠΕΝΘΥΜΙΣΗ των αιτημάτων μας…

Η «ΧΑΡΤΑ» ΤΩΝ ΑΜΕΣΩΝ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ

1. ΑΛΛΑΓΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΩΣΤΕ ΟΙ ΤΡΙΤΕΚΝΕΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ ΝΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΟΥΝ και με νόμο ως ΠΟΛΥΤΕΚΝΕΣ!

2. Η ΤΡΙΤΕΚΝΙΚΗ ΙΔΙΟΤΗΤΑ να είναι ισόβια.

ΑΙΤΗΜΑΤΑ ΑΝΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

– Επαναφορά του επιδόματος τρίτεκνης οικογένειας

– Θεσμοθέτηση γενναίων φορολογικών ελαφρύνσεων στις μεγάλες οικογένειες, ρυθμίσεων στην εφορία

Άμεσες ρυθμίσεις για την ακρίβεια και τους λογαριασμούς κοινής ωφέλειας στις οικογένειες μας

Μέτρα για οικονομική και κοινωνική στήριξη των νέων ζευγαριών ώστε να μπορούν να κάνουν οικογένεια (δουλειά και κατοικία)

Νομοθετική ρύθμιση για την προστασία της πρώτης κατοικίας και της επαγγελματικής στέγης για τις μεγάλες οικογένειες, από πλειστηριασμούς

ΕΡΓΑΣΙΑΣ

– Ένταξη των τριτέκνων στις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες με Νομοθετική ρύθμιση.

– Σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία μειώσεις στα εισιτήρια, έναρξη εφαρμογής προγράμματος για τα αποσυρόμενα προϊόντα με τη συμμετοχή των πιστοποιημένων συλλόγων μας , αύξηση των ορίων στο ΤΕΒΑ.-ΚΕΑ.

– Κοινωνικό τουρισμό για τις μεγάλες οικογένειες.

– Προγράμματα εργασίας σε συνεργασία με τον ΟΑΕΔ σε Δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς για την εξεύρεση εργασίας σε μέλη πολυμελών οικογενειών.

– Προστασία των δανειοληπτών από τα δάνεια του πρώην ΟΕΚ. Νέα προγράμματα πρώτης κατοικίας.

ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ

– Θεσμοθέτηση εκπτώσεων στα εισιτήρια των πλοίων.

– Αξιοποίηση των επιδοτούμενων γραμμών για σύνδεση των νησιών με εκπτωτικά εισιτήρια στις πολυμελείς οικογένειες με τρία παιδιά και άνω.

– Τροποποίηση στον νόμο για την εισαγωγή με Πανελλήνιες στο Λιμενικό ώστε η τρίτεκνη οικογένεια να μην χάνει την ιδιότητα της όταν το πρώτο παιδί γίνει 25 ετών.

ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

– Νέο πρόγραμμα διανομής αγροτικών προϊόντων που να περιλαμβάνει τους συλλόγους τριτέκνων.

– Κίνητρα στα νέα ζευγάρια για εγκατάσταση σε αγροτικές περιοχές.

– Επίδομα στην τρίτεκνη μητέρα αγρότισσα χωρίς περιορισμούς.

ΠΑΙΔΕΙΑΣ

– Προσλήψεις εκπαιδευτικών με τις προϋποθέσεις του ΑΣΕΠ όπως ψηφίστηκαν με ποσόστωση και κοινωνικά κριτήρια.

– Εφαρμογή κοινωνικών κριτηρίων σε μεταθέσεις και αποσπάσεις.

– Κατοχύρωση του ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ τα παιδιά μιας οικογένειας να σπουδάζουν σε μια πόλη, με αντίστοιχη ρύθμιση στις μετεγγραφές.

– Σίτιση και προγράμματα στέγασης για τα παιδιά μεγάλων οικογενειών

– Κατοχύρωση κοινωνικών κριτηρίων και κοινωνικές υποδομές από το νηπιαγωγείο ως το Πανεπιστήμιο.

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

-Ένταξη στα προγράμματα ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ και στα άλλα θετικά μέτρα πχ ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ρυθμίσεις αυθαιρέτων κλπ και των τρίτεκνων οικογενειών

ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ

– Νομοθετική ρύθμιση για μείωση Δημοτικών τελών και τελών ύδρευσης στις τρίτεκνες οικογένειες

ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ

– Τα τέκνα Τριτέκνων να εντάσσονται στις ευνοϊκές ρυθμίσεις μοριοδότησης και ποσόστωσης στις εξετάσεις για την εισαγωγή στην Πυροσβεστική.

ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ

– Μείωση της στρατιωτικής θητείας και αύξηση του μισθού των στρατευσίμων.

– Τροποποίηση στον νόμο για την εισαγωγή με Πανελλήνιες στο Στρατό ώστε η τρίτεκνη οικογένεια να μην χάνει την ιδιότητα της όταν ένα παιδί γίνει 21 ετών.

ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ

– Νομοθετική ρύθμιση για τις αστικές και υπεραστικές συγκοινωνίες, και για τα τρένα ώστε να παρέχονται εκπτώσεις στα μέλη τρίτεκνων οικογενειών.

– Διαφάνεια στην αδειοδότηση ΤΑΞΙ και εφαρμογή κοινωνικών κριτηρίων.

ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

– Κοινωνικός τουρισμός με αντίστοιχα προγράμματα για τις τρίτεκνες οικογένειες σε ετήσια βάση

ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ & ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ

– Υλοποίηση της επιτροπής προτάσεων και παρακολούθησης μέτρων Δημογραφικής Πολιτικής.

– Πρωτοβουλίες για στοχευμένες δράσεις με αξιοποίηση Ευρωπαϊκών προγραμμάτων και Ιδιωτικά κεφάλαια για την στήριξη της οικογένειας .

Χαρακτηρισμός τριτέκνου – η πρόταση της ΟΠΟΤΤΕ προς την Κυβέρνηση και τα πολιτικά κόμματα

Τρίτεκνοι υπό την έννοια του παρόντος νόμου είναι οι γονείς που απέκτησαν τρία τουλάχιστον τέκνα από έναν ή περισσότερους γάμους ή νομιμοποιηθέντων ή νομίμως αναγνωρισθέντων ή υιοθετημένων, τα οποία είναι άγαμα και δεν έχουν συμπληρώσει το εικοστό τρίτο (23ο) έτος της ηλικίας τους ή σπουδάζουν σε αναγνωρισμένες τριτοβάθμιες σχολές πανεπιστημιακής και τεχνολογικής εκπαίδευσης και αναγνωρισμένα εκπαιδευτικά ιδρύματα της ημεδαπής ή της αλλοδαπής ή εκπληρώνουν τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις και δεν έχουν συμπληρώσει το εικοστό πέμπτο (25ο) έτος της ηλικίας τους.

Στους γονείς αυτούς συνυπολογίζονται και οι γονείς με τρία τέκνα, οι οποίοι κατά την εφαρμογή του παρόντος νόμου έχουν τρία τέκνα ανεξαρτήτου ηλικίας. Οι γονείς που απέκτησαν την τριτεκνική ιδιότητα βάσει των διατάξεων του παρόντος, τη διατηρούν ισοβίως και απολαμβάνουν ισοβίως τα δικαιώματα που απορρέουν από την τριτεκνική ιδιότητα, τα δε τέκνα τους προστατεύονται και απολαμβάνουν των δικαιωμάτων των τέκνων τριτέκνων όσο διαρκεί η τριτεκνική ιδιότητα έστω και του ενός γονέα. Ομοίως και τα τέκνα τρία που συνυπήρξαν μαζί έστω και για μια ημέρα απολαμβάνουν τα ίδια δικαιώματα.
———————————————————————————————————————————-
Πρόταση Νόμου της Ο.Π.Ο.Τ.Τ.Ε.

«Για την ένταξη των τριτέκνων οικογενειών ως πολυτέκνων στο νόμο 1910/1944.»

1. Το άρθρο πρώτον του ν. 1910/1944 αντικαθίσταται ως εξής:

«1. Πολύτεκνοι υπό την έννοια του παρόντος νόμου είναι οι γονείς οι έχοντες τη γονική μέριμνα και επιμέλεια τριών τουλάχιστον τέκνων από έναν ή περισσότερους γάμους ή νομιμοποιηθέντων ή νομίμως αναγνωρισθέντων ή υιοθετημένων, τα οποία είναι άγαμα και δεν έχουν συμπληρώσει το εικοστό πέμπτο (25ο) έτος της ηλικίας τους ή σπουδάζουν σε αναγνωρισμένες τριτοβάθμιες σχολές πανεπιστημιακής και τεχνολογικής εκπαίδευσης και αναγνωρισμένα εκπαιδευτικά ιδρύματα της ημεδαπής ή της αλλοδαπής ή εκπληρώνουν τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις και δεν έχουν συμπληρώσει το τριακοστό (30ο) έτος της ηλικίας τους. Στα τέκνα αυτά συνυπολογίζονται και αυτά με οποιαδήποτε αναπηρία σε ποσοστό εξήντα επτά της εκατό (67%) και άνω ισοβίως, ανεξαρτήτως ηλικίας και οικογενειακής κατάστασης.

2. Οι γονείς που απέκτησαν την πολυτεκνική ιδιότητα βάσει των διατάξεων του παρόντος, τη διατηρούν ισοβίως και απολαμβάνουν ισοβίως τα δικαιώματα που απορρέουν από την πολυτεκνική ιδιότητα, τα δε τέκνα τους προστατεύονται και απολαμβάνουν των δικαιωμάτων των τέκνων πολυτέκνων όσο διαρκεί η πολυτεκνική ιδιότητα έστω και του ενός γονέα.
1. Για τις διατάξεις του παρόντος συμπλήρωση ηλικίας θεωρείται η 31 Δεκεμβρίου τους έτους αναφοράς».

Ευχαριστούμε για την παρουσία σας.

Συνεχίζουμε στους κοινούς μας αγώνες, ως τη ΔΙΚΑΙΩΣΗ!


ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΗ ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ : ΜΟΝΟ 255.000
Η ΔΙΑΦΟΡΑ ΓΕΝΝΗΣΕΩΝ-ΘΑΝΑΤΩΝ ΤΑ 49 ΕΤΗ 1975-2023

«Τα προβλήματα του πληθυσμού είναι τόσο θεμελιώδη
που εκδικούνται τρομερά εκείνους που τα αγνοούν»
(Alfred Sauvy, διάσημος Γάλλος δημογράφος).

ΤΟΥ ΜΑΝΟΛΗ Γ. ΔΡΕΤΤΑΚΗ*

Το δημογραφικό είναι το μεγαλύτερο εθνικό μας πρόβλημα εδώ και 49 χρόνια, στη διάρκεια των οποίων επιδεινωνόταν συνεχώς. Τα μέτρα που έπρεπε να ληφθούν για την αντιμετώπιση τους περιλαμβάνονται στο πόρισμα της Βουλής το 1993. Τα δραστικά από αυτά τα μέτρα ουδέποτε υλοποιήθηκαν. Το ίδιο ισχύει και για το πόρισμα της διακομματικής επιτροπής του 2019. Το αποτέλεσμα της εγκληματικής αυτής παράλειψης ήταν η δημογραφική κατάρρευση της χώρας, όπως θα φανεί στο άρθρο αυτό.

Τα στοιχεία που χρησιμοποιήσαμε είναι εκείνα που έδωσε στη δημοσιότητα την 31.12.24 ή Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) για τις γεννήσεις και τους θανάτους το έτος 2023 και τον εκτιμώμενο πληθυσμό την 1.1.2024, τα αντίστοιχα στοιχεία της περιόδου 2001-2022 από της βάση δεδομένων της ΕΛΣΤΑΤ και εκείνα της Στατιστικής Υπηρεσίας της Ε.Ε (Eurostat) της περιόδου 1975-2000.

Τα παραπάνω στοιχεία τα ομαδοποιήσαμε σε 9ετείς περιόδους τα έτη 1975-2019 προκειμένου να συγκρίνουμε εκείνα της περιόδου 2011-2019, στην οποία έγιναν αισθητές οι επιπτώσεις των σκληρών μέτρων των Μνημονίων στις γεννήσεις και τους θανάτους με εκείνα των προηγούμενων 9ετιών και την 4ετή περίοδο 2020-2023, στην οποία έγιναν αισθητές οι επιπτώσεις τόσο της πανδημίας όσο και της συνεχιζόμενης σκληρής δημοσιονομικής πολιτικής, ουσιαστικά συνέχεια των μέτρων των Μνημονίων.

Στο πρώτο μέρος του Πίνακα 1 δίνεται το σύνολο των γεννήσεων τις πέντε 9ετείς περιόδους των ετών 1975-2019 και την 4τή περίοδο 2020-2023, στη 2η στήλη τα αντίστοιχα σύνολα των θανάτων, στην 3η τα σύνολα της φυσικής μεταβολής του πληθυσμού (γεννήσεις μείον θάνατοι) και στην 4η τα μεταναστευτικά ρεύματα, δηλαδή η διαφορά εισόδου-εξόδου Ελλήνων και αλλοδαπών τις περιόδους αυτές. Στο δεύτερο μέρος του Πίνακα δίνονται τα σύνολα των 49 ετών της περιόδου 1975-2023.

Από τον Πίνακα φαίνεται ότι:

Οι γεννήσεις μειώνονταν μέχρι την 9ετία 1993-2001, αυξήθηκαν την 9ετία 2002-2010 λόγω των γεννήσεων από αλλοδαπές, μειώθηκαν την 9ετία των Μνημονίων για να μειωθούν περισσότερο την τετραετία 2020-2023 λόγω και της πανδημίας.

Οι θάνατοι λόγω γήρανσης του πληθυσμού και για τους παραπάνω λόγους αυξάνονταν συνεχώς με διαφορετικούς μέσους ετήσιους ρυθμούς αύξησης.

Αποτέλεσμα των παραπάνω μεταβολών ήταν η μεγάλη μείωση της φυσικής αύξησης του πληθυσμού μέχρι την 9ετία 1993-2001, μικρή ανάσχεση την 9ετία 2002-2010 λόγω της μικρής αύξησης των γεννήσεων και τη μετατροπή της σε τεράστια φυσική μείωση την 9ετία 2011-2019 και την τετραετία 2020-2023.

Τις πρώτες τετραετίες σημειώθηκε μεγάλη καθαρή εισροή μεταναστών με διαφορετικούς ρυθμούς για να μετατραπεί σε καθαρή εκροή την 9ετία 2011-2019 και την τετραετία 2020-2023.
Συνολικά τα 49 χρόνια της περιόδου 1975-2023 η φυσική αύξηση του πληθυσμού περιορίστηκε σε μόλις 255.298, ενώ η καθαρή εισροή μεταναστών ανήλθε σε 1.098.113, υπερτετραπλάσια της φυσικής αύξησης του πληθυσμού. Τα αποτελέσματα αυτά στον πληθυσμό δίνονται στον Πίνακα 2.

Από τον Πίνακα 2 φαίνεται ότι την 49ετή περίοδο 1.1.1975-1.12024 η αύξηση του πληθυσμού της χώρας ήταν 1.354,179 η οποία οφείλεται κατά 1.098.881 ή το 81% στη καθαρή εισροή μεταναστών και κατά 255.298 ή μόνο το 19% στη φυσική αύξηση του πληθυσμού. Αν δεν υπήρχαν οι γεννήσεις από αλλοδαπές και οι μετανάστες, ο πληθυσμός της χώρας την 1.1.2024 θα έμενε στάσιμος στο επίπεδο της 1.1.1975(!).

Όλες οι κυβερνήσεις της περιόδου 1975-2023, αντί να λάβουν τα δραστικά μέτρα του πορίσματος του 1993 για την αντιμετώπιση της δημογραφικής κρίσης, μέτρα που απαιτούσαν μεγάλες πιστώσεις σε όλους τους προϋπολογισμούς (δηλαδή τη σημαντικότερη επένδυση για το μέλλον της χώρας), περιορίστηκαν σε μέτρα «ασπιρίνες» με ελάχιστο κόστος.

Ορισμένες από τις κυβερνήσεις της περιόδου αυτής, εκτός από την αγνόηση του δημογραφικού, με την αλόγιστη πολιτική τους χρεωκόπησαν τη χώρα, με αποτέλεσμα την επιβολή των Μνημονίων, τα σκληρά μέτρα των οποίων είχαν τις δραματικές επιπτώσεις στις γεννήσεις και τους θανάτους καθώς και τη μεγάλη καθαρή έξοδο μεταναστών που προαναφέρθηκαν.

Η μικρή φυσική αύξηση του πληθυσμού και ο πολύ χαμηλός ρυθμός αύξησης του πληθυσμού της χώρας είχε ως συνέπεια την επιτάχυνση της γήρανσης του πληθυσμού. Όλα αυτά μαζί έχουν βαρύτατες και μακροχρόνιες κοινωνικές και οικονομικές συνέπειες, μεγάλα προβλήματα στο συνταξιοδοτικό, στο ΕΣΥ, στην Πρόνοια ακόμα και στην άμυνα της χώρας. Για όλες τις κυβερνήσεις της περιόδου 1975-2023 ισχύει αυτό που είπε ο Alfred Sauvy και παρατίθεται στην αρχή του άρθρου.
__

*Ο Μανόλης Γ. Δρεττάκης είναι πρώην Αντιπρόεδρος τη Βουλής, Υπουργός και Καθηγητής της ΑΣΟΕΕ